lördag 5 april 2008

Jag har fått två sniglar på ögat ;-)

Jag var på Zookompaniet förra helgen och köpte upp en ny flaska Easy Carbo och fick också tag på två krukor Heteranthera zosterifolia (Stargrass) som jag tänkt trycka ner i 54:an. Fick plantorna gratis då dom var så illa åtgångna men enligt Brams så kommer dom att ta sig fint och dom skuter faktiskt redan nya friska skott så bilder kommer förmodligen om en vecka eller så.
Utöver växterna köpte jag också två hornsnäckor, clithon corona (tack för hjälpen med artbestämmningen Leonard!). Har egentligen inte brytt mig särskilt mycket om snäckor tidigare men dom här såg så roliga ut att jag inte kunde motstå dom!

Har även köpt något medel av Leonard som ska hjälpa dom att behålla sitt skal intakt som borde landa hos mig till veckan.
Växternas näringsregim har ändrats en del sen sist och uppgifterna på bloggen stämmer inte riktigt längre i 54:an. Som det ser ut nu doserar jag 2,5 ml av tropicas aquacare 2 ggr/ vecka och 1,5 ml easy carbo/dag. Vid VB trycker jag även i 5 ml utspädd micro+, 6 ml calciumklorid (torbollen) och 3 ml MgSo4. Ca och Mg började jag främst med då de nya bladen på min Hygrophilia Dwarf skrynklat ihop sig som russin men jag kommer att gå över helt till PMDD längre fram.
Här kommer lite bilder på mina nya snäckor, lite sällsynt bubbel från 31:an och min första växt som har stuckit huvudet ovanför vattenytan

Ha en bra helg!
/Wickberg

Foto: Jag






3 kommentarer:

Mariel sa...

Fina bilder. Och snäckan är söt. Så du kör med PMDD oxå, har du märkt någon skillnad? Har PMDD nu i mitt kar men i midre dos eftersom jag inte har så mycket växter. Men skall köpa in snart... :-)

Wickberg sa...

Ja, växterna trivdes väl förut också men det verkade som det saknades något i Aquacare och bristerna i min hygrophilia dwarf har redan börjat avta!

Wickberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.