torsdag 29 maj 2008

Det är varmt nu...

och i 54:an har temperaturen stigit till nästan 30 grader idag, antar att det är en av nackdelarna med att ha en så inkapslad belysning...
För några dagar sedan var jag på Zookompaniet och köpte en kampfiskhane och två honor som numera bor i 54:an. Det blev ingen Betta Channoides som jag tänkt från början då ett par av dom fiskarna skulle hamna på strax under tusenlappen och det är lite väl magstarkt för min del.

Hanen tror jag är en Crowntail medan honorna är vanliga kampisar. Hanen var rätt så blyg de första dagarna och höll för det mesta till under mina Limnophilia Aromatica medan honorna var framme och slogs med tetrorna om maten redan dag ett! Kampfiskar är rätt underliga djur, vad jag vet lever de i det vilda mer elller mindre i smådiken med mycket låg syrenivå, och är extremt aggressiva mot artfränder men på gränsen till menlösa gentemot andra arter. Jag har rätt stora problem med att få dem att hålla sig undan när jag rengör tanken!

För övrigt växer det på rätt bra nu och senast jag kollade bubblade det en del om min Aromatica. Rätt kul faktiskt att den växer så bra utan Co2. Den har till och med börjat växa över vattenytan! Kanske beror det på att jag ökat näringsdosen och jag trycker nu i följande näringsdos två gånger i veckan:

3 krm MgSo4
6 krm CaCl
2,5 ml tropicas aquacare (N+P)
5 ml Micro+

och som vanligt 1,5 ml easy carbo varje dag.

Jag tror dessutom att jag har kommit på vad den okända plantan längst till vänster är. Såg en stängel av den på Zookompaniet och enligt Brams är det en Hygrophilia Celyon eller Aroma

Mina GDA alger försvann inte som jag trodde men de har åtminstone minskat i omfattning och förhoppningsvis är de åtminstone på tillbakagång.

Här kommer lite färska bilder, ha de bra!











3 kommentarer:

Mariel sa...

Vilken snygging. Har han gjort sig hemmastadd? Ser ut som en CT. Min är en veiltail. Honan ser ut som mina gör, fast med tiden har dem blivit starkare i färgen så det är mera blå-röda, väldigt vackra. Så ränderna är inte lika tydliga längre.
Men riktigt läcker är hanen!
Visst är det kul men fiskar som inte är rädda, de känns nästan som om de är tama. När de surrar runt när man ska greja i karet. Eller när man tittar i karet kommer de fram och kikar på en. Tigger väl mat, men ändå :-)

defdac sa...

Bilden lite från sidan och underifrån var riktigt läcker!

Wickberg sa...

Mariel: ja kampfiskar är så lugna att man undrar hur de överlever i det vilda!


Defdac: Kul att du gillade den! Har en vanlig kompaktkamera så det är lite svårt att få till det ibland men en del lyckas man med ;-)