söndag 1 juni 2008

Lite småprojekt

Det är aldeles för varmt för att vara på balkongen, det har gått inflation i det vackra vädret, VB är redan genomfört i båda tankarna och jag har alldeles för mycket fritid och för tom plånbok. Samtidigt vägrar min dator att samarbeta med mina dataspel... resultatet: ett mini akvarium eller något liknande av en en sten med javamossa som jag tröttnat på och en av min flickväns ikea vaser. Gillar det faktiskt! Projekt två blev en emersed odling med min hygrophila ceylon. Jag vet att den kan växa ovanför vattnet då jag får klippa ner den konstant i 54:an för att förhindra att den växer ihop med lysröret. Men frågan är om det funkar att bara klippa av några toppar och sätta i blöt blomjord? Jag har i alla fall gjort ett försök och det ska bli intressant att se hur det tar sig.
Som jag skrev om här på bloggen i vintras så drog jag upp några revor av Lysimachia nummularia från isen på mammas damm i vintras. Jag planterade den i en kruka samma dag jag kom hem och som ni kan se på bilderna börjar den faktiskt ta sig nu efter att ha fört en tynande tillvaro i vintras, kul!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kreativ du har blivit då:) Det i vasen var ju riktigt snyggt!

Mariel sa...

Det där var otroligt snyggt! Påminner om en sån akvarie-kub.
Hur går det med dina kampisar? Har de låtit dina växter vara ifred?
Min lilla hane verkar vara ett eget verk, men samtidigt har jag haft honom såpass länge så man är fäst vid firren. Fast viss frustration kan jag känna över växterna ibland. Nåja jag har nya växter på ingång genom Plantswap så jag får hoppas på det bästa.

Wickberg sa...

Tack! Ja jag är rätt nöjd med den vasen. Har faktiskt ett nytt vas projekt på gång också. Har köpt en rätt stor ikea vas som jag kommer ha sand i. I sanden har jag tänkt att det ska stå en rot klädd med riccia och så någon annan växt på botten, nu väntar jag bara på att lönen ska komma :-) Mina kampisar har låtit växterna vara men dom har ju andra egenheter, rätt roliga fiskar det där. Förstår verkligen att du inte vill göra dig av med honom.

Det finns ju en del kampfiskforum på nätet, kanske kan du få svar på varför din firre förstör växterna där?