lördag 25 oktober 2008

Längesen...

...jag skrev något här så tyckte det var dags för lite akvaristiska uppdateringar :-)

R.I.P kampis...

Man ska nog inte skaffa sig en fisk med personlighet, blir liksom inte roligare när de dör... Var längesen jag såg min kampfiskhanne och idag när jag bytte vatten i karet såg jag hur han störtade fram från en rot med flera amanoräkor som hängde på honom och åt på hans fenor. Lyckades få tag på honom och flyttade honom till en glasvas med akvarievatten och lite växter i hopp om att han skulle repa sig men han dog på några minuter. Fjällen stod rakt ut från kroppen och han hade i stort sett inga fenor kvar alls...

Min teori är att han blivit sjuk och att amanoräkorna då såg hans fenor som lätttillgängligt käk. Jag tror inte att räkorna var själva orsaken. Men men... det är väl sånt man får leva med. Kampfiskhonorna mår dock prima och jag har även köpt tio nya amanoräkor till karet för ett tag sen.

31:an

I 31:an börjar det arta sig och Hydrocotylen, ferrei mossan och Staurogrynen har sakta börjat växa till sig. Men inget i det här karet går någonsin fort så stor skillnad är det inte.

54:an
Här växer det så det knakar och nu har till och med min HC börjat ta sig! Som jag nämnde inledningsvis har jag även utökat mitt amano bestånd. I dagsläget går 25 räkor i karet.

Walstad
Fick låna Diana Walstads bok om lowtech akvarium av Bootin förra helgen och måste säga att den är riktigt intressant! Det ska medges att jag fattar i stort sett noll av den mer avancerade kemin men tror jag förstår själva grundtanken. Jag har inga planer på att starta upp en jordbottenburk men jag gillar att hon har en mycket praktisk inställning till hobbyn och akvarieväxter.

Det får va allt för idag, bilder kommer nån annan gång.

5 kommentarer:

Mariel sa...

Vad tråkigt med din kampis. Trist när de dör. :-(

Kul att karen funkar och det växer. Och att HC har tatt sig.

Wickberg sa...

Ja faktiskt... Och skumt, inga sjukdomstecken överhuvudtaget...nästan så jag börjar undra om inte amanos kan ta fisk... Såg faktiskt ett klipp på you tube där en amano anföll en firre och jag har ju rätt många amanos (25 st nu). Men å andra sidan borde en frisk fisk inte ha några svårigheter att ta sig undan...

Mariel sa...

Ja vad skumt och tråkigt. Ska du ha mera kampis? Eller hane rättare sagt. Måste dock se härligt ut med din räk-arme. Rengjorde själv pumpen igår, den hade slammat igen så räknade jag mina firrar har bara 8 kardinalfiskar nu. Så 2 har försvunnit.
Dina kar är verkligen jättesnygga!

Wickberg sa...

Honorna kommer få gå kvar men en hanne väntar jag nog med ett tag, vill ju inte att samma sak händer igen. Och ja, jag gillar min räk-arme :-) De var ursprungligen tänkta till att ta hand om all fiskskit som juwel-pumpen inte ville suga upp men jag gillar dom starkt! Kul att du gillar mina akvarier, ditt 54 liters e riktigt snyggt det med! Skulle sitta fint med en uppdatering, är du fortfarande inne på att byta ut din limnophilia? (minns jag rätt nu)

Mariel sa...

Det är verkligen bra rengörare , jag har ju bara 6 st men rent är det. och jag skrapar aldrig rutorna heller för snäckorna sköter den biten. "Dillen" jag har i karet skall jag ha kvar, har klippt ned den rejält, hoppas den inte led av det och växer på som förr. Vill dock införskaffa någon bladväxt till och möblera om i karet. Pogostemon har fått vara ifred. VB-dags i helgen. Fiskade upp en död kardinal idag, så nu är de sju.