söndag 5 oktober 2008

Nya 31:an!

Då var det klart, räkorna flyttat in och diset lättat! Jag är rätt nöjd faktiskt även om jag förlorade en hel del volym. Jag var nämligen tvungen att hälla i rätt mycket sand för att få knivstenen att stå stabilt. Det som jag är mest nöjd över är att jag den här gången utnyttjat höjden på karet mycket bättre.
Vad gäller växtvalet är det någorlunda färdigt och förmodligen kommer det inte att tillkomma så mycket mer. Längst bak till vänster finns Hydrocotylen jag fick av Bootin och till höger tropicas nykomling Staurogryne sp. På stenarna växer lite Vesicularia ferrei och i karet finns även några pogostomon helferi. Flytväxtena var de enda växter som fick vara kvar från det gamla karet och mest för att räkorna gillar dom.

Däremot kommer jag förmodligen att skaffa några extra räkor men var osäker på vilken sort som passar både mitt akvarium och min budget. Funderade ett tag på Blue Pearl men tror inte den skulle komma till sin rätt då både sanden och räkan är rätt ljusa i färgen. Sen snöade jag in på gröna räkor ( Caridina sp. "Dark Green" ) men de skulle förmodligen korsa sig med mina CR. Så det blir nog gula räkor någon gång innan jul.

Själva remaken var jäkligt knepig och de allra minsta räkynglen kunde tyvärr inte räddas då håven var för grovmaskig... Själva återinsättningen var också besvärlig och räkorna hade inte den minsta lust att fångas in igen så jag var tvungen att hälla ner dom direkt från hinken med resultatet att en del fastnade i botten...suck...

Räkorna var faktiskt nästan hel askgråa efter flytten men förutom de allra minsta har jag inte förlorat en enda räka ännu och de har redan börjat återfå färgen :-)

54:an har växt till sig rejält och jag sliter ut rätt stora mänger växter vid vatenbytena. Dessutom har min HC börjat ta sig nu även om det är lååångt var till någon sammanhängande matta. Det enda trista är jag märkt att en av mina kamphonor fått något vitt på sig som liknar svamp eller nått... Men än så länge är hon pigg och äter och inga andra fiskar är drabbade så jag tror jag avvaktar ett tag till.
Bilderna har ni här,

2 kommentarer:

Mariel sa...

Wow, jättefint. Blev jättebra med stenarna. Man blir sugen på att göra om sitt egna kar, men det får vänta.
Skitsnyggt!

Wickberg sa...

Tack! Jag känner samma sak faktiskt, rätt farligt att va inne på Plantswap och se alla snygga akvarium, kanske borde man skaffa ett till..hmm...