måndag 16 juni 2008

Mer ljus och laterit :-)

För ett tag sedan tryckte jag i lateritbollar på sina ställen i båda akvarierna och det verkar som om speciellt aromatican uppskattade det! Dessutom gjorde det rätt mycket för Ludwigia arcuatan i 31:an som verkligen tagit fart. Innan jag tryckte i lateriten stod växtligheten mest still och på grund av att räkorna är rätt känsliga ville jag inte heller öka doseringen av aquacare.
På tal om växtgödning har jag också gått över helt till PMDD i 54:an men på grund av ´räkorna kommer jag fortsätta med aquacare i 31:an
Jag var även till järnhandeln idag och fick tag på en rulle aluminiumtejp. Jag har tidigare gjort några halvhjärtade försök med hemmabyggda reflektorer med aluminiumfolie men det funkade väl sådär... Tejpen däremot funkade hur bra som helst så nu har jag reflektorer på båda rören istället för bara på ett!

Så här såg rampen ut innan jag började arbeta på den, lysröret längst fram i bild har jag monterat dit själv, det bakre är orginal.

Efter att jag tagit bort och rengjort lysrören skrubbade jag områdena som skulle tejpas med diskmedel för att få bort alla eventuella fettrester. Naturligtvis var jag mycket noga med att se till att allt diskmedel var borta efteråt! Sedan torkade jag delarna med papper och avslutade med hårtork för att allt skulle vara absolut torrt.

Sedan följde tejpningen och så här såg foderlocket ut när det var klart.
Och så här såg hela rampen ut när den var färdig!

Till sist så verkar det som om mitt andra försök med att odla Ceylon emersed faktiskt funkar! Bilder kommer när växtligheten tagit sig lite.




















Ha de gött!

Inga kommentarer: