lördag 12 juli 2008

Besökte Göteborgs Botaniska Trädgård

Trots att jag bott här i snart fem år har jag aldrig varit i Botaniska trädgården och förra helgen gjorde jag och min sambo ett besök.

Metasequoia, enligt skylten något av trädens motsvarighet till kvastfeningen

Klippträdgården som fått pris i Guide Michelin

Området var verkligen helt fantastiskt och jag fastnade verkligen för klippträdgården och den japanska trädgården. Och eftersom mitt växtnörderi börjar bli kroniskt upptäckte jag en växt i den japanska trädgården som bara måste vara någon form av riccia...eller har jag helt fel?

Riccia??

Denna helg har jag hittils ägnat åt vattenbyte i båda karen och ansning av javamossan i 31:an. Det var utan tvekan en av de mest krångliga vattenbytena hittils! Till att börja med så är det inte helt okomplicerat att plocka bort växtrens från javamossan då den har en tendens att hamna precis överallt i akvariet. Dessutom ville inte pumpen starta när jag väl var färdig, den var heldöd. Så då var jag tvungen att plocka isär skiten för att kunna konstatera att jag inte hade en aning om vad som var fel. Sedan fungerade den naturligtvis utmärkt men jag har inte den blekaste om varför...

Bilder från karen får vänta tills 54:an buskat till sig
Ha de gött!

Inga kommentarer: