söndag 6 juli 2008

Tålamod är en dygd och jag har den inte...

Förmodligen är det här med akvarier ett bra sätt att lära sig tålamod på men när saker inte blir som jag vill tenderar mitt tålamod att försvinna redan igår. Sporrad av den för tillfället goda tillväxten i mitt 54 liters akvarium beslutade jag mig för att höja dosen av PMDD från tvådubbel till tredubbel, och naturligtvis kom algerna som på beställning och tillväxten dalade rejält! Nu är det mesta åtgärdat men jag verkar inte få till högerisdan hur jag än gör. Den största anledningen till detta är förmodligen juwels enorma sump som tar upp rätt mycket plats på högersidan och är omöjlig att flytta på. Lägg också till att den lilla pumpen som bor i lådan är riktigt dålig...

Nu har jag skärt bort riktigt mycket av min aromatica som blivit ordentligt algangripen och planterat om resterna framför sumpen. Tyckte inte riktigt att dom passade brevid min ceylon så istället köpte jag en kruka Ludwigia Repens och tryckte dit. Om detta inte ser bra ut så planterar jag ceylon på båda sidorna av japonican istället, less is more brukar man ju säga...

Hem från butiken kom också en kruka pogostemon helferi och två sniglar som ska vara bra mot alger. Jag vet inte vad arten heter men jag kallar dom för Leif och Roland :-)

Bilder kommer när det börjat hända något i akvariet

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas Leffe och Roland blir långlivade så jag hinner se dom;)