söndag 20 juli 2008

PMDD...

Som jag skrev tidigare velade jag en hel del med mina näringsnivåer och var rädd att höjningen av PMDD var skurken bakom algerna. Men efter att ha funderat på detta ett tag och läst om EI (Estimative Index) på defdacs blogg har jag ändat åsikt. Det är nog snarare så att det är näringsbrist som triggar mina alger och inte näringsöverskott. Detta är egentligen ingen nyhet för mig och när jag köpte min första tank var växtnäring något som Brams tryckte rätt hårt på. Men på något sätt var jag ändå rädd för att överdosera, men nu har jag ökad dosen PMDD till 4x standarddos och samtidigt dragit upp doseringen av Easy Carbo till max.

Uppdatering om hur det gick kommer snart....

För övrigt funderar jag på att skaffa ett riktigt Co2 system till mitt 54: liters

hörs!

3 kommentarer:

defdac sa...

Det är inte omöjligt att du såg mer alger när du ökade PMDD-dosering. Alger reagerar generellt på förändringar, upp som ner.

4 ggr standarddos låter lite häftigt om du bara kör med EasyCarbo. Min högljusburk med CO2 gör inte av med en dubbeldos.

Jag tror du vill försöka få en så jämn och stabil dosering som möjligt så att inte nivåerna hoppar alltför mycket. Det är svårt ibörjan när man tittar extra noggrant på alla växterna och försöker motkompensera minsta lilla näringsbrist med mer gödning.

Det gäller att ha lite is i magen och lita på att en dubbelpuls faktiskt räcker en vecka och sedan låta växterna sakta acklimatisera sig, vilket dom har svårt med om förutsättningarna hela tiden ändras.

11 watt över 31 liter är i minsta laget, även med riktigt bra reflektorer. Men det kan funka med lite enklare växter speciellt med EasyCarbo.

Wickberg sa...

Tack för tipsen! Är medveten om att algerna gillar förändrade vattenvärden men har doserat med dubbeldos ett tag nu (en månad skulle jag tro) utan att tillväxten tagit fart. Tror du jag borde väntat längre, och borde jag i så fall gå tillbaka till en dubbelpuls i veckan? "11 watts burken" är det inga problem med utan den är snarare löjligt stabil :-) Det är 54 liters akvariet jag har problem med och där har jag två stycken 15 w aquarelle.

Mariel sa...

Du, jag blev erbjuden co2 anläggning av en vän men jag skall skippa det. Men om du är intresserad så kan jag fråga honom. Vad det kostar alltså om du är intresserad.
Jag har varit borta i 2 veckor i Finland, kikat in din blogg då och då, vill gärna se bild på 54 litaren. :-)