söndag 21 december 2008

Mäsk Co2

Nu har mitt lilla system puttrat i ett dygn och jag kan konstatera två saker: JA det jäser och JA det läcker....
Hela systemet är baserat på Benas artikel på plantswap om mäsk system. Tyvärr ignorerade jag en liten grej i hans instruktioner. När man gör hålen i flasklocken ska dessa vara MINDRE än slangen. Så nu pyser gasen ut i luften helt enkelt. Frågan är då om det går att bättra på i efterhand genom att kludda på mer silikon eller om jag ska skära bort silikonen från slangarna och göra ett nytt försök med nya lock? Hursomhelst tror jag inte att jag hinner ordna det innan mellandagarna så det får väl stå där och läcka helt enkelt....
Det positiva är att min hemmabyggda pump reaktor faktiskt inte väsnas alls, detta var något jag var rätt orolig för i början. Systemet får också plats bakom akvariet och stör inte helhetsintrycket.
Här får ni lite bilder på det hela och några räkbilder...de var lite hungriga när kortet togs ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag rekommenderar att ta nya korkar med mindre hål. Har inget silikon på mina korkar och det tätar ändå. Slangen sväller en aning verkar det som, och då tätar även det.

/Samuel

Anonym sa...

kul att min artikel kommer till nytta :)