tisdag 30 december 2008

Projekt vas, Co2 och tre nya räkor

Det har hänt en del grejer nu. Var på zookompaniet och inhandlade lite prylar. Blev en rot till min vas och tre Crystal Red för att motverka inaveln i 31:an ;-) Dessutom köpte jag en syresten av trä från Aqua Medic till min Co2 anläggning. Förhoppningsvis ska den ge finare bubbor och därmed en effektivare upplösning av gasen. Tyvärr var den för stor för den lilla pump jag använder så jag var tvungen att korta av den lite men förhoppningsvis ska den funka nu.

Vasen har kommit en lång väg nu och det enda som saknas är belysning och ricciamossa som jag ska fästa på roten. Lampan jag tänkt köpa kommer från IKEA och ser ut så här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40079195

Min hemgjorda Co2 anläggning har funkat över förväntan. Det är visserligen inte något extremt bubbel men varje kväll är växterna fulla med stora syrebubblor och tillväxten har verkligen tagit fart! Detsamma gäller för trådalgerna som börjar bli ett problem. Jag fick dem när jag köpte min juncus repens och efter jag börjat med Co2 har de fått ett ordentligt fotfäste. Min förhoppning är dok att de kommer avta om jag håller gödningen stabil och är noga med att plocka bort det som går.

Jag rekomenderar verkligen alla att testa mäsk Co2 om man inte har pengar att lägga på en "riktig" anläggning. Fördelarna mot Easy Carbo är många. Dels får man en större tillväxt, dessutom är det billigare i längden och så slipper man att dosera varje dag. Till sist kan man ju tänka på att Easy Carbo är giftigt och vissa fiskar och växter verkar inte klara av det.




Till sist några bilder:
Hoppas ni får ett riktigt gott nytt år!

Inga kommentarer: