onsdag 6 maj 2009

540 L uppdaterad

Då står alltså mitt 540 liters mer eller mindre färdigt. Det blir ingen projekttråd men jag antar att ni vet hur det ser ut när man står och tvättar grus sent en fredagskväll ;-) Co2:n funkar i dagsläget inte utan jag göder än så länge med PMDD och Easy Carbo. Anledningen till att Co2:n inte funkar som den ska är att manometern förmodligen inte är anpassad för akvariebruk vilket i korthet innebär att antingen pumpar jag ut Co2 med en hastighet på 13l/minut co2 eller ingenting alls. Men jag kanske gör något fel för det funkade ju bevisligen för killen som hade den innan. Nålventilen från Aquatic medic verkar hursomhelst inte spela någon som helst roll i detta sammanhang. Men det kanske är lika bra då Eheim har slutat tillverka avsmalningsrör till den powerhead jag köpt vilket gör att reaktorn i dagsläget inte funkar....

Men lite växter sitter som sagt i karet och det är till stor del Roolos förtjänst. Han har bidragit med:

Blyxa Japonica
Limnophila sp. 'Mini
Myriophyllum mattogrossense
Nymphaea lotus 'Red' (eller någon variant av den)
Polygonum sp. 'Kawagoeanum
Ranunculus inundatus
Riccia fluitans

Själv har jag införskaffat:
Ludwigia glandulosa
Pogostomon Helferi
Echinodorus uruguayensis (tror jag)
Och någon form av Bacopa som Nygaards endast döpt till "special" hmm...??

Diväteoxid bidrog med några meter Co2 slang som kom väl till pass. (om ni inte sett hans nya optiwhite på PS bör ni kolla indet, mums!)

Sist men inte minst har Stefan Bootin ställt upp och svarat på alla mina idiotiska frågor och gör det fortfarande :) Dessutom är han ansvarig för min Rotala sp. green som bor i 54:an.

Och just det! Brorsan tog en paus från pluggandet och hjälpte mig lyfta karet på plats och loda in det.

Tack allihop!

ps. vet att det inte är den bästa bild jag åstadkommit men jag är trött :-) Mer bilder kommer!

2 kommentarer:

Sanna sa...

Åh en Akvarieblogg :) Hit ska jag nog kika in fler gånger!

Wickberg sa...

Kul! Gör det :)