onsdag 6 maj 2009

54:an uppdaterad

Mitt 54 liters kar har äntligen blivit kvitt GDA algerna. Att vänta ut dem funkade inte, det fanns inget UV filter som passade ett litet kar med innerfilter men ändå försvann dom, och där har jag en liten teori:
I samband med att jag skrapade rutorna varje dag började jag mata firrarna med levande vattenloppor och snart märkte jag att GDA:n avtog och nu är den helt borta. Samtidigt har jag för mig att vattenlopper äter algsporer och dylikt. Jag tror att de helt enkelt åt upp de lösa algsporer som jag skrapade loss! Vad tror ni om detta? Låter det vettigt eller är jag fel ute?

Växterna i karet mår alldeles utmärkt och min hygrophila ceylon mådde så bra att jag lessnade och ersatte den med Pogostemon stellata (Eusteralis). HC:n har jag rivit upp och planterat om och den börjar redan sprida sig över botten igen. Även här byter jag vatten varannan vecka, göder med dubbeldos PMDD varje vecka och byter samtidigt en av mäskflaskorna varje vecka.

Här är en bild från nu i eftermiddags då karet badade i ljus.

2 kommentarer:

Anton sa...

Hur går det med att få större bilder när man klickar på en bild? :-)

Wickberg sa...

Inte bra, funkade ett tag men nu går de inte...