söndag 24 maj 2009

Uppdate 540 liter

Efter en vecka med seras reaktorer och absolut noll resultat slet jag ur dom och byggde en egen av en läskflaska och en Eheim aquaball med kapacitet för 600l/h. Och efter några små justeringar och tips från Stefan Bootin verkar den faktiskt funka. Den löser gasen utan några som helst problem och ingen mist i sikte. Just nu är den inställd på 2 bubblor/sek och pH:t sjunker snällt under dagen från 7 till 6,5. Trots att Co2:n verkar funka och trots goda näringsnivåer bubblar det dock mer i min mäskgödda 54 liters.

Stefan tror att det kan vara ljuset som är den felande länken. Om man bara ser på W/liter ligger jag helt ok men det är kanske inte världens bästa rör jag har i armatuerna. Så imorrn ska jag shoppa t5:or.

Här har ni några bilder på min reaktor och en dagsfärsk bild på karet.