söndag 2 december 2007

Nya växter Del 2

Mammas damm...




Fyllde år nyligen (därav kameran) så passade på att åka hem i helgen och satt och läste in mig på min nya Aurea på Tropicas hemsida då morsan konstaterade att "den där har jag i min damm". Och mycket riktigt så satt en version av Lysimachia nummularia och växte ut över den delvis frusna dammen.





Och som den växtnörd jag är tog jag naturligtvis med en reva hem som nu ligger i en blomvas i väntan på vidare plantering. Funderar på att sätta ner några tjälkar i akvariet men är lite för feg egentligen... funderar på om den vaianten som växte vid dammen kan skada fiskarna på något sätt... Så lösningen är naturligtvis att skaffa en till tank ;-) Funderar på att göra något litet hopkok av någon vas på ikea, en bordslampa och lite akvariesand... Vad tycker ni om idén?




Lysimachian

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har Lysimachia nummularia i min lilla "växtskål", http://heeke.homeip.net/article/104/
Den gör sig nog inte speciellt bra helt submerst men får den växa upp ur vattenet så är den rätt vacker med sin gul/gröna färg.

Anonym sa...

Bra tips! Den där växtskålen var ju hur fin som helst! Ska till IKEA i veckan så vem vet vad som händer...

Ha de gött!