onsdag 5 december 2007

Stockholmsbesök

Var i stockholm för några veckor sedan och kollade in på en liten akvariebutik som låg nära hotellet. Jag började prata med gubben som ägde stället och kom in på akvarieväxter. Jag såg att han hade både någon form av dracena palm och fredskalla i akvarierna och enligt honom var "riktiga" akvarieväxter på väg ut ur handeln. Han hävdade också att Tropicas ställning i Sverige försvagats och att de var på väg bort på grund av sina höga priser.

Jag undrade helt enkelt om det är någon som har någon åsikt om detta? Stämmer det överhuvudtaget? Funkar de här växterna under vatten någon längre tid i så fall?

Om riktiga akvarieväxter är på väg ur handeln tycker jag att hobbyn är på väg mot helt fel håll...

3 kommentarer:

defdac sa...

Att dracenapalm och fredskalla är riktiga akvarieväxter är fel, men däremot har han rätt i att Tropica har fått lite fler konkurrenter, www.aquafleur.nl och Nygaards tex. Men att Tropica skulle vara påväg ut är en mycket stor överdrift, som iofs ofta zooaffärshandlare slänger sig med.

Wickberg sa...

Aha, tror jag ska kolla in konkurrenterna lite i så fall, kanske är de bra?

:-)

defdac sa...

jag har tyvärr ingen större koll på sthlmsutbudet.