lördag 30 augusti 2008

Nytt ljus, stor rensning och guppies i filtret

Var ett tag sen jag skrev något här så jag tänkte försöka gör något åt det nu. Har nu äntligen fått tummen ur och bytt lampan i 31:an som hade tolv månader på nacken. Med andra ord ett år sedan jag tog upp min hobby igen!
Hursomhelst begav jag mig till Zookompaniet här i Götet och införskaffade mig en Arcadia lampa på 11w. Väl hemma inser jag att jag inte kan få ut den gamla lampan och ringer då zookompaniet som lovar hjälpa mig. Väl där får jag reda på att det behövs ett specialverktyg för att öppna lampan (naturligtvis...). Detta verktyg tyckte uppenbarligen AN inte att jag behövde till min tank. När expiditen slutligen fick upp lampan visar det sig att de specialdesignat skiten så att endast deras lampor funkar....deras 11 wattare kostade naturligtvis 200 kr...

Nu har jag i alla fall nytt ljus och jag passade på att göra en ordentlig utrensning i 31:an där min Ludwigia arcuata tagit en hel del stryk av det dåliga ljuset. På vissa stänglar var det bara lite blad högst upp medan resten var helt kalt! Dessutom ryckte jag bort nästan all javamossa då jag tyckte det blivit lite väl mycket.
I slutet av vattenbytet såg jag ett guppy yngel i ryggsäcksfiltret, vet inte hur det kommit dit men när jag ryckte ut filtermakaronerna ynglet nu bodde i såg jag att det inte var ensamt utan det var minst tre stycken småttingar där! Som jag förstår det måste ynglena ha tagit sig igenom filterpatronen genom pumpen och förbi själva propellern, sedan genom den blåa filtermassan och ner till "makaronerna". Till saken hör att ynglena var rätt stora också så dom måste ha bott där ett tag och livnärt sig på foderrester. Tyvärr överlevde de inte "utgrävningen" men jag får väl säkra insuget ytterligare med en nylonstrumpa....

I 54:an växer det så det knakar och förutom lite macrobrister går det utmärkt. Cyanon är helt borta och trådalgerna på stark tillbakagång. För närvarande göder jag endast med en enkeldos PMDD och Easy Carbo och nu är tillväxten mycket bättre än när jag körde med dubbeldos!

Här e lite bilder från senaste vattenbytet, bättre kommer när min egna kamera blir lagad....


Inga kommentarer: