lördag 9 augusti 2008

Uppdatering av 54:an.

Detta projekt började egentligen för ett tag sedan med att jag var missnöjd på växttakten och gjorde ett antal stora misstag med min PMDD dosering. Riktigt klantiga grejer som jag redan redogjort för och förhoppningsvis har jag lärt mig något av processen.

Resultatet lät inte vänta på sig och inom loppet av några veckor förvandlades min blyxa japonica till stora bollar av trådalger. Eländet spred sig till min aromatica och fick även ett visst grepp om min hygrophila ceylon och Ludwigia Repens. Mina pogostomon plantor undvek de mesta trådalgerna men ruttnade istället bort. Här nedan var tanken att ni skulle få se bilder på förödelsen men jag har svårt att få fram dom från min mobilkamera. Men jag tror ni kan föreställa er scenariot.

Nu beslutade jag mig för att göra om tanken i grunden. Dessvärre trodde jag att jag kunde göra detta med firrarna kvar i vattnet....dålig idé men hittils har bara en tetra dött av nitriten och förhoppningsvis tar mina filterbakterier hand om problemet inom en snar framtid.

Så här blev resultatet:
Kan väl passa på att säga att bildkvaliten beror på att min kamera gått sönder och jag är hänvisad till en något sämre digitalkamera och min mobilkamera.

Min tanke var att skapa en rejäl terass och jag fick fram den den genom att lägga några stenar i botten bak i akvariet och fylla på med sand över dom för att få höjden. Framför grävde jag ner två rötter. Till vänster ser ni min Ludwigia Repens och till höger Hygrophila Ceylon. På roten finns en liten bit x-mas mossa som jag fick med av misstag när jag fyllde på med fler tetror och framför mossan sitter en Anubias Barteri var nana som jag köpte på zookompaniet.Framför min terass kommer jag nog inte ha någonting utan låta gruset vara. Flytväxterna är bara där tillfälligt som "näringssvampar" och ska bort inom kort. Min filosofi är nu att köra med enkla växter och få sorter.

Vad gäller gödning fick växterna vara utan de första fyra dagarna och idag körde jag i en enkeldos PMDD. Karet kommer få gå med detta ett tag nu och jag kommer endast höja dosen om jag finner extrema brister på växterna.

Som vanligt är kommentarer alltid välkommna!

5 kommentarer:

Mariel sa...

Rackarns vad snyggt! Ser ut som ett harmoniskt kar, sån man tittar in i och blir avslappnad av. Vad har du som bakgrund? Vad är det för firrar du har däri?
Jag gjorde en tabbe och köpte hem fenbitare, inte så smart *suck*
Räkkaret är oxå väldigt snyggt! Me like:-)

Wickberg sa...

Kul att du gillar det! Bakgrunden är vanlig svart paspartau papp som jag fick tillskärd på gallerix. I karet har jag tre kampfiskar och 11svarta neontetror.

Om du vill kan du få några enders guppy om du vill ha några firrar som inte biter fenor. Men risken finns att de kanske blir kampfisk käk...

Mariel sa...

Jag tycker det är väldigt snyggt med svart bakgrund. Jag har själv en sån plansch med växter på och blå på andra sidan. Har funderat på att köpa bakgrund, sådana som Juwel har men är lite rädd om de ser för plastiga ut.
Har dina kampar låtit växterna vara ifred?
Tack för erbjudandet om Endlers jag skall fundera lite. :-) Fick förslag på regnbågsfisk och de verkar vara bra "tankmates". Har aldrig ens tänkt på dem firrarna.

Wickberg sa...

Ja mina kampisar har låtit växterna vara, men de har en lustig förkärlek för min nya anubias var nana. Jag hade inte ens surrat fast den innan kamphanen var där och borrade in sig i den. Då bestämde jag mig för att anubiasen fick sitta där han ville ha den :-)Honorna har också varit där och pysslat med något... vad de gör vet jag inte men de käkar i alla fall inte på den.

Jag har faktiskt också funderat på regnbågsfisk innan jag skaffade kampfiskarna, de är verkligen skitsnygga men jag ville ha några större så därför blev de kampfisk

Wickberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.