lördag 6 september 2008

Hemianthus callitrichoides ”Cuba”

Igår var jag och fönstershoppade med en god vän i Nordstan och i femmans lilla djuraffär såg jag en kruka med vad jag tror är Hemianthus callitrichoides ”Cuba” som fick följa med hem. Är väl inte överdrivet förtjust i den affären men finns inte så många andra alternativ i Nordstan. Hursomhelst tror jag det kan bli riktigt bra och förhoppningsvis balanserar den upp den rödbruna nyans som dominerar karet just nu.

Vad gäller algerna och bristerna i 54:an har de i stort sett försvunnit på bara några dagar sedan jag började med en enkeldos extra mitt i veckan. Blev riktigt förvånad över hur fort det gick! I 31:an tuffar det på som vanligt och jag planerar att göra om det karet från grunden snart.

För övrigt börjar jag bli riktigt less på att min kamera är trasig, måste ta tag i det snart...

4 kommentarer:

Mariel sa...

Härligt att bristerna har försvunnit. Jag ser på bilderna att dina växter växer så de knakar.
Jag hade ju skott på Cuba men den trivdes inte i mitt kar. Tror att ljuset räckte inte, har ju "lowtech". Skotten var små och svåra att plantera oxå. Har funderat på marsilea att testa istället som förgrundsväxt.

Wickberg sa...

Ja det växer onekligen en hel del nu, Äntligen!! Marsilea kan nog funka behöver ju inte så mycket ljus. Fast risken finns kanske att den växer väldigt hög om du har för lite ljus? Annars är ju pogostomon helferi en bra förgrundsväxt som inte är så ljuskrävande. Fast den kanske din kampis äter upp å andra sidan ;-)

Bootin sa...

Lycka till med cuban!

Wickberg sa...

Tack! Tyvärr var de inte cuba men var vid Zookompaniet o åtgärdade det :-) Sålde den andra växten på PS