onsdag 30 januari 2008

Algätarna, algerna och plantorna








Har som sagt tryckt in ett gäng ottocinklusar och amanoräkor i tanken och de har gjort ett fenomenalt jobb!




Annars så växer det på hyfsat bra, fått mitt första bubbel på växterna någonsin!! Försvann visserligen men kul var det! Pogestemon plantorna växer så det knakar och de har redan skjutit en del sidoskott!!






Min aromatica har inte läst tropicas växtbeskrivning om att den ska vara svår och långsamväxande och har redan växt ungefär1,5-2 cm på sina ställen, tyvärr lyckades jag inte få någon bra bild på dom.







Min okände växt är den som tagit sig allra bäst och om någon kunde identifiera den vore jag tacksam, lägger upp en bild på den här (Det är plantorna bakom stenen).





Algerna finns dock kvar på sina ställen....





Det vitgröna luddet som täckte stora delar av min mangroverot har visserligen minskat av räkornas framfart men lite finns kvar.





Det har dykt upp gröna prickalger på en hygrophilia sp. Dwarf som inte malarna rår på (har dock ingen bild på eländet)





och det finns fortfararande kvar alger på de gamla bladen på mina Alternanthera reineckii " men de nya bladen klarar sig bra!



Ska passa på att rensa bort ALLA algangripna blad vid VB på söndag, tills dess tänkte jag lämna fiskarna i fred. Verkar som om tetrorna stressas ganska rejält när jag är där varje dag och petar :-)


Till sist en helhetsbild på tanken...
Foto: Jag

8 kommentarer:

Mariel sa...

Verkar vara en duktig "städpatrull".
Av ren nyfikenhet, hur ofta gör du delvattenbyte?

Wickberg sa...

Ja dom är riktigt flitiga :-) Jag gör delvattenbyte en gång i veckan i 54:litaren och varannan vecka i 31:litaren. Har ju bara räkorna där och de skitar inte ner så mycket så de är mest för att få upp mikronäringen lite. Byter ungefär 30-50 procent varje gång i båda karen.

Hur ofta brukar du göra delvattenbyte?

Wickberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mariel sa...

Jag kör vattenbyte varannan vecka. Har då tagit ca 30%.Kampisarna smutsar inte ned mycket. Detta har fungerat bra.Funderar på om jag behöver öka intervallet med vattenbytena när jag stoppar i räkor.

Wickberg sa...

Nej det tror jag inte ska behövas men fråga i affären för säkerhets skull

Anonym sa...

Snyggt, du verkar gilla pogestemon :)
Är det ett juwel filter i karet?

Anonym sa...

grymt fin och väldigt intressant blogg:)Tittar in lite titt som tätt, då vi precis har skaffat akvarium, känner mig lite lost i all information och kunskap man ska ha för att få det att fungerar,men vad huuun intressant som tusan:)

Undrar hur stora crystal red räkorna blir, samt om man kan ha dom med guppys,mollysar och neon tetror?
Om ine är amano räkorna större?
och kan man ha dom med fiskar?

Varma Hälsningar Från norr:)

Wickberg sa...

Hej! Kul att du gillar bloggen :-) Inte konstigt att du känner dig lost, det gör jag med. Det finns så otroligt många förståsigpåare i hobbyn. (jag är nog en av dom!)

Baserat på mina erfarenheter kan du ha crystal red tillsammans med guppys och neontetror men se till att karet är ordentligt planterat om du vill att dessa relativt kortlivade djur ska ha någon chans att föröka sig. De blir inte stora och mina är ca 1,5 cm som vuxna.

Amano räkorna är betydligt större och jag har några som är 5 -6 cm stora. De lever också längre men kan å andra sidan inte föröka sig i sötvatten. Dessa kan du utan problem ha med de fiskar du nämner och förmodligen också lite större fiskar.

Lycka till!