söndag 6 januari 2008

Nytt Växtkar

Det hela började väl med att jag ville ha ett riktigt stort växtkar i lägenheten. Men efter att ha vart en sväng på Hornbach och sett hur dyrt det skulle bli om jag ville ha ett akvarium med riktigt bra ljus struntade jag i det.

Så hela projektet las på is... Men jag kände fortfarande att jag ville ha åtminstone ett litet projekt att ta tag i. Så varför inte ett 20 L. cocoon med räkor i sovrummet??


Sagt och gjort! Jag och sambon tog oss till Zookompaniet och snackade med Brams. Men när vi var där fastnade jag för ett Juwel på 54 liter och 300 kr billigare än karet på 20 L. Så det blev ett 54 liters kar i vardagsrummet istället!

Hela projektet tog fem dar och om någon bryr sig så gick det till så här..
Karet ställde jag på en vanlig IKEA byrå... Så har såg den ut med grus och sten i....





Sen var det bara att modda ljusrampen för att få lite bättre ljus... Kan tilläggas att här fick jag en hel del hjälp av min underbara sambo som till skillnad från mig är tekniskt lagd ;-)

I rampen sitter två T 8 på 15 W (philips aquarelle). Extraröret sitter fast med en armatur från Glo och jag har även hållare över om jag skulle vilja knöka ner ett tredje lysrör... om det nu går vill säga...


Sedan var de bara att åka till Brams på Zookompaniet igen och köpa ett gäng växter, måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet, blev precis som jag hade tänkt mig om inte ännu bättre faktiskt, vad tycker ni?

Ps: I vanlig ordning glömde jag skriva ner vad jag faktiskt köpte...igen... så har ni någon idé så får ni gärna säga det, lägger ut lite fler bilder imorrn när bubblet lagt sig.





Foto: Jag


Nu ska jag se på film, Ha de Gött!













3 kommentarer:

Anonym sa...

Finfint!! Jag vill också ha ett akvarie! Snyggt som fasen ju! Får väl köpa några fiskar att ha i badkaret tills jag har råd med en tank.

b r a m s sa...

det ser jusste ut. kan du inte fixa så att bilderna blir klickbara så man kan få upp dom i size...
Bra jobbat!
/C

Wickberg sa...

Ska jag försöka fixa :-)