söndag 27 januari 2008

Nya algätare!

Nitriten är nu borta så jag åkte till Zookompaniet igår och köpte på mig 10 amanos och 4 ottocinklusar för att se om de kunde göra något åt algerna i 54:an. Dessutom sänkte jag belysningstiden från 12 till 6 timmar för några dagar sen på Brams inrådan. Det verkade i alla fall bromsa algtillväxten något även om det syntes att min Hygrophilia sp. Dwarf inte gillade mörkret. Har i alla fall ökat belysningstiden til 8 timmar nu så vi får väl se om det blir någon skillnad.

Vad gäller näring har jag bestämt mig för att pytsa i 0,6 ml/dag istället för en stor dos en gång i veckan och förhoppningsvis kommer det att svälta algerna samtidigt som växterna får sitt.

För övrigt hittade jag en amano på golvet igår, räkan hade lyckats hoppa ur tanken genom ett hål i ljusrampen där sladdarna går ut! Slängde i den stackaren i akvariet och till min stora förvåning klarade sig räkan alldeles utmärkt, härdiga små krabater det där...

Nu har jag täckt hålen med plastfolie och frystejp så förhoppningsvis ska de kunna hålla sig i akvariet numera!

Det var nog allt,
Ha en trevlig söndag!

2 kommentarer:

Mariel sa...

Snygga räkor. Har själv funderat på sådana men vet ej om jag vågar. Har ju kampfisk så en risk är ju att dem kan bli lunch. I alla fall mindre räkor.
Trevlig sida, skall kika in då och då...

Wickberg sa...

Detsamma ;-) Jo i alla fall räk ynglen riskerar väll att bli lunch åt din kampfisk