lördag 3 januari 2009

Och en rejäl rensning!

Min hygrophila sp. okänd ;-) hade nästan börjat klättra ur akvariet och vanligtvis brukar jag lösa detta genom att bara knippsa av topparna men nu hade bladverket blivit så tätt att i stort sett inget ljus nådde till botten. Lösningen blev att riva ur alltihopa och fräsha upp de stänglar som fortfarande var ok och sedan återplantera. Växten fyllde upp till 3 litersstrecket i hinken och det låter kanske inte så mycket men akvariet är bara på 54 liter.

Så här blev slutresultatet. Måste säga att det bubblade riktigt rejält efter vattenbytet och jag vet att det brukar bli mer när man precis bytt vatten men så här kraftigt har det aldrig varit förut, känns riktigt kul!
Tyvärr har jag fortfarande en del trådalger på min juncus repens men de verkar tack och lov inte ta över i alla fall. De sitter där och vill inte försvinna men verkar inte ta fart heller.
Och så lite bilder från 31:an. Som ni ser har jag tagit bort täckglaset och förhoppningsvis håller sig räkorna hemma nu när de inte behöver samsas med fiskarna. Snäckorna är ju ett riskmoment men de har inte visat några rymningstendenser tidigare....

1 kommentar:

Mariel sa...

Trevligt med mycket bubblor. Fina kar, som vanligt! :-)