onsdag 7 januari 2009

Vasen

Med glosson jag fick från Bootin är vasen nu mer eller mindre komplett. Mitt mål är att den ska vara så skötselfri som möjligt och den ska nog inte innehålla några djur förutom någon enstaka snäcka eller räka. Därför finns heller ingen filtrering eller övrig teknik i vasen. I botten har jag ett lager med blomjord blandat med sand (ungefär 50/50). Över detta finns ungefär 1 cm ren sand. På botten har jag planterar glosso och en liten pogostomon. På roten växer plagonium affine som jag köpt av "Luddeg" på Plantswap. Överst flyter lite riccia. Belysningen går på timer och är på 10 timmar om dagen. Halogenlampan från IKEA är på 50 watt. Än så länge kan man se en hel del lös jord som rörts upp men förhoppningsvi kommer det att lägga sig snart. Är medveten om att det inte är världens bästa bild men det kommer fler framöver.

Inga kommentarer: